Alles wat je nog niet wist over infographics

Alles wat je nog niet wist over infographics

4 maart 2021

Elke dag worden we overspoeld met uiteenlopende gegevens. Als marketingprofessional vind je het misschien lastig om jouw lezers, klanten en potentiële klanten te interesseren voor nog meer informatie over jouw organisatie. Hoe kun je ze overhalen zich te verdiepen in droge feiten en statistieken? Eenvoudig, maak het leuker én eenvoudiger om te lezen.

Een infographic is een visueel hulpmiddel om informatie te communiceren. Door een infographic te maken kun je gegevens omzetten in visueel aantrekkelijke verhalen die blijven hangen en gedeeld worden. Daardoor worden infographics vaak als middel ingezet binnen de marketingmix.

  

Wat is een infographic?

Een infographic is een informatieve illustratie, de naam zegt het eigenlijk al. Een infographic maakt gebruik van een combinatie van tekst en afbeeldingen (grafieken, diagrammen, illustraties) om complexe data begrijpelijk over te brengen. Het doel is om deze informatie toegankelijk, snel en helder te communiceren met de ontvanger. 

Voordelen:

  • Droge informatie wordt visueel aantrekkelijk gepresenteerd.
  • Informatie blijft makkelijker hangen.
  • Trekt de aandacht.
  • Eenvoudig te delen.

 

Wanneer gebruik je een infographic?

Je gebruikt een infographic zodra je data nogal droog is van stof (maar wel heel interessant) en/of als je snel iets in beeld wilt overbrengen. Mensen zijn visueel ingesteld en zullen je boodschap via een infographic sneller snappen. Daarnaast maakt het interessanter om tekst lezen als er afbeeldingen bij staan.

Je gebruikt een infographic om:

  • een onderwerp samen te vatten.
  • een onderwerp toegankelijk maken.
  • als onderdeel van je marketingmix voor meer conversie.


Verschillende toepassingen

Marketingteams gebruiken infographics om bijvoorbeeld enquêtegegevens of kwantitatieve informatie in advertentiecampagnes op te vrolijken. Verkoopteams kunnen infographics gebruiken om complexe producten uit te leggen aan klanten en prospects of om de services van hun organisatie te vergelijken met die van een concurrent. Non-profitorganisaties gebruiken infographics om mensen bewust te maken van gecompliceerde of systemische problemen. De toepassingen zijn eindeloos.

Je kunt een infographic zien als een los document die je gebruikt in bijvoorbeeld een presentatie, brochure, poster of deelt via social media of via e-mail.

 

voorbeelden-infographic.png

 

5 Stappenplan voor een infographic

Wat heb je nodig voor een infographic? Twee dingen: data en vorm. Dat klinkt eenvoudig maar dat is het allerminst. Hier volgt een 5 stappenplan die je moet volgen als je een infographic wilt gaan (laten) maken.

  1. Data verzamelen
    Je start met het verzamelen van data. Analyseer deze goed en kijk hoe je daar een interessant verhaal uit kunt halen voor jouw doelgroep.
  2. Schrijf je verhaal uit
    Als je eenmaal een verhaal hebt bedacht is het tijd om deze uit te schrijven. Kijk ook meteen hoe je dat puntsgewijs kunt doen met zo min mogelijk tekst, terwijl je dat doet vorm je wellicht al ideeën voor passend beeld, pictogrammen of grafieken. Verscherp en verfijn je tekst.
  3. Bepaal één boodschap
    Wat wil je dat je publiek uit de infographic haalt? Lezers die aan te veel gegevens tegelijk worden blootgesteld, hebben de neiging om het punt te missen. Heb je meerdere punten die je wilt communiceren dan kun je ook beter meerdere infographics maken.
  4. Beschrijf je huisstijl
    Je wilt uiteraard dat je infographic aansluit op de huisstijl van jouw organisatie. Het is daarom belangrijk om vooraf te bepalen welke kleuren en lettertypes gebruikt mogen worden. Misschien heb je al pictogrammen voorhanden of een bepaalde illustratiestijl die vaker gebruikt wordt.
  5. Maak tijd vrij
    Je maakt een infographic niet zomaar even tussendoor. Je bent er snel uren zoet mee. Of je het nu zelf gaat maken of gaat uitbesteden, je moet bovenstaande stappen altijd eerst in beeld hebben voordat je over kunt gaan naar de uitwerking.

  

Kan ik zelf een infographic maken?

Nu is het tijd voor de vormgeving. Ga je dat zelf doen of besteed je het uit? Dat ligt aan het doel van je infographic en de hoeveelheid informatie die je wilt communiceren. Wil je bijvoorbeeld alle informatie uit je jaarverslag in één grafisch overzicht dan kun je dat wellicht beter uitbesteden. Maar heb je een behapbare boodschap dan kan het tijd en geld besparen om het zelf te doen. Enkele voor- en nadelen van uitbesteden of zelf doen:

Je huurt een vormgever/illustrator in

Het grote voordeel van een illustrator inhuren is dat je een op maat gemaakte infographic helemaal volgens jouw wensen en eisen ontvangt. Je hebt er zelf geen grafische kennis voor nodig of gevoel voor vormgeving. De kantzijde is dat het vaak vrij kostbaar is. De vormgever heeft een duidelijke briefing nodig en je moet zelf de data aanleveren. Eerst zal de vormgever zich moeten verdiepen in de data en jouw huisstijl. Vaak heb je meerdere correctierondes nodig voor een optimaal eindresultaat, dat kost tijd.

Je gebruikt een ‘gratis’ online tool

Er zijn online meerdere gratis en betaalde tools te vinden waarmee je uiteenlopende infographics kunt maken, zoals Canva of Pictochart. Het voordeel van deze tools is dat je snel een prima resultaat krijgt. De meeste tools hebben ook al voorbeelden klaar staan, evenals beeld en pictogrammen. Je kunt er alle kanten mee op. Dat is ook direct de valkuil, door alle mogelijkheden loop je het gevaar je huisstijl te verlaten zonder dat je het direct door hebt. En in al je enthousiasme, want het werkt best leuk, stop je er super veel tijd in.

Je laat een stramien op maat maken

Via een reclamebureau laat je een infographic-stramien in de huisstijl van jouw organisatie opmaken. Brandportals, zoals Docufiller, zetten dat ontwerp om in een eenvoudig werkbare template. Zo ben je ervan verzekerd dat de huisstijl vast ligt, denk aan kleuren en lettertypes. Een ander voordeel is dat zo’n template onbeperkt in te zetten is (kostenbesparing) door jouzelf en jouw collega’s (tijdsbesparing). Werken met een stramien betekend ook een beperking, je informatie en beeld zal daarop aangepast moeten worden.  

En nu?

Met bovenstaand stappenplan hopen we je enigszins voorbereid te hebben op de taken die komen kijken bij het maken van een infographic. Het is geen eenvoudig kunstje en vereist een duidelijk doel vooraf. Afhankelijk van dat doel kun je bepalen of je het uitbesteed of toch zelf aan de slag gaat en wat het beste voor je zal werken. 

Aan de slag! Maak zelf een infographic in Docufiller   

Of vraag een LiveDemo aan en ervaar het zelf 

 

 

blog-karin-dirkx.pngDit blog is geschreven door: 
Karin Dirkx - Online Marketeer bij Docufiller

 

 

Categorie: Informatie en inspiratie
Terug